zaterdag 24 november 2007

23

Gisterenavond was ik in de Effenaar in Eindhoven voor een optreden van Welle: erdball. Het moet ongeveer in 2000 geweest zijn dat zij er ook waren op het "feest" (zoals de hollanders het noemen) in Doornroosje in Nijmegen, waar ik kennis maakte met het fenomeen gothic. Het was toen een hele nieuwe wereld die voor me openging: er zijn mensen die nog gekker zijn dan ik, en ze komen vooral uit Duitsland en lopen rond in Holland. Later kwam het besef dat die "gekte" - hoewel nog altijd een afscherming - dichter aanleunt bij de werkelijkheid en hoe mensen echt zijn, dan het doodsaaie toneel van het alledaagse leven.

Nuja, dat ik hun oeuvre al 7 jaar niet meer gevolgd had, was niet zo erg. Hun show was even strak en grondig voorbereid als weleer. Je mag ook niet te veel verandering verwachten van een groep die zogenaamd perfecte producten uit de jaren '80 verheerlijkt. De commodore 64 kreeg uiteraard de hoofdrol, maar ook de walkman en de (oudere) super 8 kwamen aan bod. Op het podium zagen we 2 mannen in strak maatpak en 2 vrouwen die rechtstreeks uit the Stepford Wives leken te komen. Het publiek bestond voornamelijk uit goths, maar ook een aantal dreuzels en - grappig - een bende commodore 64 nerds.

Twee uur nachtelijke snelweg en een beetje verloren rijden in Eindhoven: het was het zeker waard om nog eens even in de "perfecte" wereld van Welle: erdball rond te lopen.

Geen opmerkingen: